Adding galleries to a piston surface

diagonal grooves made in the piston surface to :


Prevent seizure

also: less clearance between piston and cylinder wall possible


less wear because of self lubrication, reduced run in period,

reduced operating temperture, no blow by


Please contact: quainter@xs4all.nl

telefax: +31 20 4560924  (+31 is Netherlands)


VOORKOMT VASTLOPERS

                 

 

                            ENGLISH


0,4 mm diagonal grooves, made in the piston surface result in micro explosions of oil in the junction of these galleries.


When the piston moves to the bottom dead end;

a horizontal force pushes the piston to the cylinder wall , when the piston moves up, the other side of the piston is pressed against the cyliner wall.


The manufactured galleries with its oil explosions result in reduction of friction because of self lubrication. Also less scuffing of the cylinder wall and a reduced run in period is a result of the strong oil film.


This  created oil film has a terrific strength

and act as a buffer.


Because of scoring the wall during the up and down movement of the piston, there will be a build up of scoring material and the piston seizes. This material also can locks the piston ring and as a result : blow by.


If too little clearance there can be scoring and a seizure. Usually at the exhaust side.

Making these galleries, the system will be more “ forgiving” . Many vintage and classic  engines are known for seizures. This CQ gallery system guarantees no seizures, if everything else is correct.

Like not a too lean mixture, no airleaks, correct 2-stroke premix ratio, no leaking cylinder head gasket with water in the combustion chamber.


One  can have a four spots seizure at the piston wall, because : too quick warming up or a too far advanced ignition. The wrong way of running in also can be a cause: very carefull running in results in a glasing of the cylinder wall.


Pistons used in racing engines :


the CQ gallerie system can prevent a lot of problems in 4-stroke and 2-stroke engines;

cars, motor bikes, marine engines etc.


Inquieries :

quainter@xs4all.nl




                          NEDERLANDS















Diagonale groeven van 0.4mm veroorzaken tijdens de op- en neergaande beweging van de zuiger micro explosies van olie op de kruising van deze groeven.


De zeer sterke oliefilm die hierdoor ontstaat

voorkomt contact van de zuiger met de cylinder. Hierdoor minder slijtage en is een kleinere speling ( 10-15%) aan het zuigerhemd mogelijk.


Eigenlijk is het CQ gallery system een “must” voor alle vintage, klassieke en moderne race-motoren. Vooral bij notoire “vastlopers” is

dit systeem de enige oplossing.



De motor wordt “pittiger“ aangezien er minder wrijving is. De temperatuur van de zuigerkroon wordt lager . Minder afzetting op de zuiger hierdoor wordt de kroon minder ruw en daardoor ook weer minder heet.


Vastlopen met een beeld van 4 banen op de zuiger komt meestal door een te warme bougie, te mager mengsel, te snel opwarmen of een verkeerde manier van inrijden ( “glasing”).


Ook een te kleine speling, verkeerd zuigermateriaal of een ouderwets ontwerp van de zuiger, eventueel gecombineerd met een te geringe ovaliteit kan uiteindelijk een vastloper veroorzaken.


INFO: quainter@xs4all.nl